سرخط خبرها

بنکسی اعتراض را به دیوارها برگردانده است | آیا مردم اهمیت می‌دهند؟

  • کد خبر: ۲۲۱۰۷۱
  • ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۵
  • ۱
بنکسی اعتراض را به دیوارها برگردانده است | آیا مردم اهمیت می‌دهند؟
هنرمندی که نقاشی‌های دیواری‌اش او را به شهرت جهانی رسانده‌اند، حالا دوباره با اعتراضی سبزرنگ به لندن برگشته و این سؤال را مطرح کرده است که آیا مردم به دیدن این نقاشی‌ها اهمیت می‌دهند؟

به گزارش شهرآرانیوز، آن‌هایی که بنکسی را می‌شناسند، احتمالا یادشان هست که او چه غوغایی را از بریتانیا علیه جنایت‌های بشری رژیم فلسطین اشغالی آغاز کرد و با استفاده از هنر، به اعتراض مسالمت‌آمیزی پرداخت. نقاشی‌های او روی دیوار غزه نگاه جدیدی به جنایت‌ها بود و در آن زمان، توقع آن آب‌و‌تاب در تاثیرگذاری را از چنین‌پویشی نداشتیم، اما بنکسی کار خودش را کرده بود. او آمده بود که بگوید هنر باید از بطن مردم بیاید و به داد آن‌ها برسد.

بنکسی اعتراض را به دیوارها برگردانده است | آیا مردم اهمیت می‌دهند؟
بنکسی که هرگز هویت کامل خود را تأیید نکرده، کار خودش را با نقاشی ساختمان‌های «اسپری» در بریستول انگلستان آغاز کرد؛ دیوار‌هایی که او را به یکی از مشهورترین هنرمندان جهان تبدیل کردند.

تصاویر شیطنت‌آمیز و اغلب طنز او مثل بوسیدن دو پلیس ضد‌شورش مسلح با صورتک‌های زرد‌رنگ و یک شامپانزه با علامتی که روی آن نوشته شده بود «حالا بخند، اما یک روز من مسئول خواهم شد»، نه‌تنها در هنر حرفی برای گفتن داشت بلکه صدایش از فریاد‌های خیابانی هم بیشتر شنیده شد.

بنکسی اعتراض را به دیوارها برگردانده است | آیا مردم اهمیت می‌دهند؟
آثار بنکسی میلیون‌ها دلار در حراجی فروخته شده است و نقاشی‌های دیواری قبلی او در محوطه‌های شهری اغلب توسط صاحبان ساختمان به سرقت رفته یا حذف شده‌اند. در ماه دسامبر، پس از اینکه بنکسی پهپاد‌های نظامی را روی تابلوی ایست در جنوب لندن شابلون کرد، از مردی عکس گرفته شد که در حال پایین‌آوردن تابلوی دارای پیچ و مهره بود. جالب اینجاست که پلیس بعداً آن دو مرد توی عکس را به ظن سرقت و خسارت دستگیر کرد.

بنکسی اعتراض را به دیوارها برگردانده است | آیا مردم اهمیت می‌دهند؟

یک اعتراض، به رنگ درخت 

از‌بین‌بردن آخرین اثر او اما دشوارتر است، چون آن‌ها برای حذف این نقاشی باید از روی دیوار درخت‌های نقاشی‌شده را بردارند. او اعتراضات خود را دوباره با به‌عهده‌گرفتن چند نقاشی دیواری که درباره درخت هستند، شروع کرده است. جنس این اعتراض او محیط‌زیستی است و جنبه حفاظت از محیط زیست دارد. 

الکس جورجیو، صاحب ساختمانی که روی آن نقاشی شده است، می‌گوید: راستش را بخواهید، اینکه به اینجا بیایم و فقط ببینم همه انبوه مردم به ساختمان نگاه می‌کنند، بسیار دیوانه‌کننده است؛ قطعاً قصد دارم این اثر هنری را در آنجا نگه دارم و به مردم اجازه دهم از آن لذت ببرند.

ماجرا از جایی شروع شد که بنکسی، هنرمند بریتانیایی، تأیید کرد که خودش پشت نقاشی دیواری جدیدی است که بر روی ساختمانی در لندن ظاهر شده است. این اثر هنری دیوار یک ساختمان چهارطبقه را پوشانده و یک شخص با پیکری کوچک را نشان می‌دهد که یک شلنگ فشار _مخصوص پاشیدن سم و رنگ_ را در کنار درخت بزرگ گیلاس نگه داشته است. دیوار را رنگ سبز گرفته و جای خالی برگ‌های درخت را درشت‌تر از همیشه نشان می‌دهد، او می‌گذارد دلتان برای درخت بسوزد. این اثر هنری در محله پارک فینزبری در شمال شرقی لندن مشاهده شد.

بنکسی در صفحه اینستاگرام خودش با انتشار تصاویری از قبل و بعد مکان نقاشی‌شده، مسئولیت آن را به عهده گرفت. اما سؤال اینجاست که معنای پشت آن چیست و آیا باعث می‌شود مردم بیشتر به درختان اهمیت دهند؟

آیا نقاشی دیواری بنکسی پیام زیست‌محیطی دارد؟

بسیاری از افرادی که برای دیدن این نقاشی دیواری آمده بودند، فکر می‌کردند که این نقاشی دارای یک پیام زیست‌محیطی است. یکشنبه روز «سنت پاتریک» _یک تعطیلی عمومی در ایرلند_ بود که مردم این نقاشی را دیدند.

بازخورد‌های اثر جدید بنکسی در فضای مجازی

پورا لاولر در مسیر رفتن به کلاس ورزش بود که ناگهان با دیوار روبه‌رو شد و گفت: درخت بدون‌شاخه و بدون‌سبزی بسیار غمگین به نظر می‌رسد. او احساس کرد که بنکسی چیزی در مورد «ویران‌کردن جنگل‌ها و از‌بین‌بردن فضای سبز» می‌گوید.

کریستیانا دِ لیا، یک استراتژیست آب‌و‌هوا، تفسیر خود را به صورت آنلاین منتشر کرد و این اثر هنری را «تصویر کاملی از سبزشویی شرکتی» نامید.

شست‌وشوی سبز نوعی بازاریابی است که باعث می‌شود محصولات یا فعالیت‌ها، دوست‌دارمحیط‌زیست‌تر از آنچه هستند، به نظر برسند؛ یعنی کاری می‌کنند که سیب‌ها سرخ‌تر و بروکلی‌ها‌ تر‌و‌تازه‌تر دیده شوند.

پل وود، کارشناس درختان خیابان لندن نیز فکر می‌کند که این اثر هنری می‌تواند نظری درباره شست‌وشوی سبز شاید در سطح محلی‌تر باشد. او به «یورونیوز گرین» می‌گوید: همه شورا‌ها ابتکارات سبز و سیاست‌های درخت‌کاری خودشان را دارند، اما زمانی که فشار وارد می‌شود، به نظر می‌رسد طرح ساخت‌و‌ساز بزرگراه‌ها، جاده‌های جدید و خانه‌های بیشتر بر این طرح‌ها غلبه می‌کنند.

بنکسی اعتراض را به دیوارها برگردانده است | آیا مردم اهمیت می‌دهند؟
چرا درخت بنکسی برگ ندارد؟

درختی که نقاشی دیواری پشت آن نقاشی شده است، گرده‌بندی شده است. یک شرکت توسعه‌دهنده باغ و مناظر می‌گوید: این روشی برای هرس‌کردن است که درختان و درختچه‌ها را کوچک‌تر از آنچه به طور طبیعی رشد می‌کنند، نگه می‌دارد.

پل وود، اما درخت بنکسی را می‌شناسد و می‌گوید: ما بسیار بد آن را هرس کردیم. اما اگر آن‌ها تصمیم می‌گرفتند آن را در زمان دیگری از سال هرس کنند (روشی که به بهترین وجه در پاییز یا زمستان انجام می‌شود)، می‌توانستیم از سایه‌بان کامل شکوفه‌های زیبایش لذت ببریم.

درختان برای زنده‌ماندن ما در سیاره زمین حیاتی هستند. آن‌ها دی‌اکسید‌کربن را می‌مکند و هوا را قابل‌تنفس می‌کنند و به‌ویژه در شهر‌هایی مانند لندن -جایی که بنکسی کار را انتخاب کرد- حیاتی هستند. درختان به خنک‌نگه‌داشتن شهر‌ها کمک می‌کنند و با توجه به افزایش سریع دما اهمیت فزاینده‌ای دارند. سال ۲۰۲۳ به‌عنوان گرم‌ترین سال از زمان شروع ثبت‌، نام‌گذاری شده است.

هنر اعتراضی و اعتراض هنری

رولین خوندوکر، یک سیاست‌مدار محلی، گفت، از اینکه بنکسی منطقه آن‌ها را برای آخرین کار خود انتخاب کرده، خوشحال است و ادامه داد: ما سعی خواهیم کرد که آثار هنری برای مردم باقی بماند. درختان بخش مهمی از کار ما هستند. ما فقط در سال گذشته نزدیک به ۹۰۰ درخت کاشته‌ایم و سخت کار می‌کنیم تا از درختان خود مراقبت کنیم و به آن‌ها کمک کنیم تا رشد کنند.

با نگاهی به این سخن و به آنچه مردم با استقبال از هنر اعتراضی بنکسی سیاست‌مداران را مجبور به آن کرده‌اند، متوجه تاثیر هنر در صحبت‌کردن خواهیم شد. حالا این سؤال مطرح می‌شود که آیا بنکسی باعث می‌شود مردم بیشتر به مسائل اطرافشان اهمیت بدهند؟

ما از چیز‌هایی مراقبت می‌کنیم که به آن‌ها اهمیت می‌دهیم؛ بنابراین آیا توجه به قطعه بنکسی باعث می‌شود مردم بیشتر درباره درختان و اهمیت آن‌ها در زندگی فکر کنند؟

مشاور بازاریابی، لوک آدیس، با این موضوع موافق است و می‌گوید: این قطعه تکان‌دهنده که درختی را در پس‌زمینه‌ای از پاشیدن رنگ‌های سبز به‌جای‌کشیدن برگ نشان می‌دهد، تفکر در مورد طبیعت، انعطاف‌پذیری و دخالت انسان را برمی‌انگیزد.

*این گزارش با نگاهی به صفحات مجازی Banksi و واکنش‌هایی درمورد آن و مقاله Recent Banksy tree mural in North London defaced with white paint منتشر شده در یورونیوز گرین، نوشته شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
0
0
معلومه که مردم براشون مهمه
هنر وظیفش همینه
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->